جادوگر افزایش فروش در اینستاگرام شوید !
اینستاگرام. من معتقدم موفقیت زمانی به دست می آید که یک قدم جلوتر برویم، یعنی ضمن استقبال از ناملایمات و سختی ها شکست را بخشی از زندگانی خود بدانیم. جان ماکسول (نویسنده مشهور آمریکایی)
سلام به تمامی همراهان سایت شریف ایدیا. در این مطلب قصد داریم که چند تا نکته و راه های تضمینی را به شما معرفی کنیم. که سبب افزایش فروش شما در شبکه اجتماعی اینستاگرام می شود. در این مطلب به شما یاد می دهم چگونه تبدیل به جادوگر فروش در اینستاگرام شوید. همینطور فروشمان را در این برنامه افزایش بدهیم !
چرا فروش محصولاتمان را باید به اینستاگرام بکشانیم ؟
مردم خیلی علاقه دارند که اطلاعات را به صورت تصویری دریافت کنند و آن را به اشتراک بگذارند. به این مسله در اصطلاح، اینفوگرافیک گفته می شود. طرفدارهای تصاویر، معمولا از اتفاقات زندگی روزمره خودشان و هر چیزی که دوست دارند، عکس میگیرند و آن ها را افرادی که دوست دارن به اشتراک می گذارند.
بنابراین با توجه به امکاناتی که در اینستاگرام برای این کار فراهم شده است، خیلی راحت میتوانید مشخصات محصولات تان را به همراه عکس هایی از زوایای مختلف آن، به اشتراک بگذارید و آن ها را بفروشید.
طراحی استراتژی فروش
بیشتر مدرسان اینستاگرام میگویند که شما در اینستاگرام نمیتوانید بفروشید! البته منظور اصلی این مدرسان این است که ما نمیتوانیم فروش مستقیم داشته باشیم. بنابراین فرایند قانع سازی باید در صفحه شما کاملا رعایت شده باشد. اولین قدم برای فروش در اینستاگرام درک درست هدف است. هدف شما باید با محتوا و صفحه تان متناسب باشد.
وقتی که هدف از کسب و کار جدید خودتان را به خوبی مشخص کردید. باید استراتژی خودتان را هم برای محتوای صفحه تان انتخاب کنید. خیلی از افراد هستند که در صفحه های خود، مطالب طنز و خنده دار ارسال می کنند و در آن لابه لا ناگهان یک پست فروش هم میگذارد. این کار خیلی اشتباه است و از لحاظ روان شناسی و هم استراتژیک، خطای بزرگی محسوب می شود.
وقتی که کاربر شما با هدف دیدن و خواندن پست ها فروش به صفحه شما مراجعه می کند و با محتوای طنز رو به رو می شود، اغلب احساس خوب و قابل اعتمادی به او دست نمی دهد. وقتی که پست هایی با موضوعات مختلف می گذارید، این باعث می شود که صفحه تان آن جور که باید و شاید، حرفه ای و یک دست به چشم نیاید.
البته به هیچ وجه منظورم این نیست که فقط پست های فروش بگذارید. بلکه می گوییم سایر پست هایتان هم باید یک جوری در راستای فروش محصول تان باشند. مثلا اگر شما محصولات مارک دار می فروشید، می توانید در لابه لای پست هایتان، راجع به تاریخچه آن برند و اخبار جدیدی که در مورد آن به دست آورده اید، بنویسید.
شناخت کامل مخاطب قدم بعدی است. نوشتن پرسونا (persona) یا مشخصات مشتری قدم اول است. اطلاعاتی که از قبیل اینکه مشتری اجتمالی ساکن کجاست، سن و میزات تحصیلات وی، جنسیت، علاقه مندی ها و…
در این قدم باید کامل درک کنید که به چه کسی می خواهید بفروشید. اگر این قضیه را متوجه شوید قدم بزرگی برای فروش برداشته اید و میتوانید فروش خود را چند برابر کنید!
دلایل خرید از شما در اینستاگرام چیست ؟
پاسخ به این سوال بعد از نوشتن پرسونا موتور صفحه اینستاگرام شما را همیشه روشن نگه می دارد. هر کس می تواند تعبیر خود را داشته باشد. کیفیت، قیمت، خدمات عالی، تنوع در محصولات، بسته بندی و ارسال مناسب و… جواب هایی هستند که احتمالا در جواب این سوال خواهید داشت.
نکته بسیار مهم این است که باید مزیت رقابتی خود را پیدا کنید. باید مخاطب شما از محتوای صفحه شما کاملا درک کند چرا باید از شما خرید کند.
توجه کنید که شما در صفحه حضور فیزیکی ندارید تا از محصولات یا خدمات خود دفاع کنید. آن ها خودشان باید از برند شما دفاع کنند. در حقیقت ترکیب پست هایی که ارسال می کنید برای شما فروش ایجاد می کند.
راز های ساخت فروشگاه حرفه ای
در پست گذاشتن نظم داشته باشید. منظورم از نظم داشتن این است که اگر هر روز صبح ساعت 10، یک عکس از محصول جدیدتان پست می کنید، فردا هم در همان ساعت باز هم از کالایتان عکس بگیرید و پست کنید و از کلیپ یا تصویر متفرقه استفاده نکنید. یا این که اگر در ظهر یک کلیپ به اشتراک گذاشتید، در ظهر روز بعد، پست نوشتاری نگذارید.
مردم به کسب و کار افراد منظم بیشتر اعتماد می کنند. هیچ وقت یادتان نرود که مهم ترین اصل برای کسب درآمد از اینستاگرام، بالا بردن تعداد هواداران و اعتمادسازی است.
1 – عکس های بی کیفیت هرگز
اولین نکته ای که باید مد نظر داشته باشید، کیفیت بالای عکس ها است. اینستاگرام یک رسانه تصویری است که روزانه عکس های زیادی در آن منتشر می شود که خیلی از آن ها با کیفیت هستند، پس با گذاشتن عکس های بی کیفیت نه تنها غیر حرفه ای به نظر می رسید، بلکه محصولات تان را هم بی کفیت نشان می دهید.
وقتی صحبت کسب درآمد از اینستاگرام می شود، صفحه شما دقیقا همانند فروشگاه شماست. من کمتر فروشگاه معتبری را دیدم که دکور زشت یا شیشه های کثیفی داشته باشد، به طوری که حتی نتوان محصولات را به خوبی از پشت ویترین مشادهده کرد.
2 – عکاسی از محصولات، عاملی مهم در فروش کالا
وقی صحبت از فروش اینترنتی کالا می شود، چه فروش کالا در اینستاگرام و چه فروش کالا در فروشگاه اینترنتی، یک مشکل بزرگ در ذهن خریداران مجسم می شود و آن این است که در خرید آنلاین نمیتوانیم محصول را لمس کنیم، جنس آن را حس کنیم و اندازه واقعی آن را تشخیص دهیم.
عکاسی درست از محصولات تا حد زیادی می تواند این مشکل را بر طرف کند، در عکاسی از محصولات باید از زوایای مختلف محصول عکس بگیرید، باید با کیفیت بالایی عکاسی کنید به طوری که تاروپود محصول در عکس مشخص شود و همچنین اندازه واقعی محصول را برای کاربر محسوس کنید.
در مورد بعضی از کالا ها مانند توپ، تصویر توپ به تنهایی نمیتواند مشخص کند که اندازه آن چقدر است. زیرا کاربر نمی داند که این عکس از نزدیک گرفته شده است یا توپ واقعا در این انداره است. به همین دلیل بهتر است از یک جسم کمکی که اندازه آن برای کاربر مشخص است در کنار توپ استفاده کنید، مثلا گذاشتن یک کفش فوتبال در کنار توپ می تواند اندازه واقعی توپ را برای کاربر مشخص کند.
3 – از تایید اجتماعی یا سوشال پروف استفاده کنید
“سوشال پروف” یا ترجمه فارسی همان “تایید اجتماعی” یکی از تکنیک های خیلی خوب در بازاریابی است. سوشال پروف، یعنی نشان دهید که دیگران شما را تایید کرده اند، تایید کردن دیگران هم در استفاده از محصول یا خدمات شما معنی پیدا می کتد. مثلا اگر یک اپلیکیشن ساخته اید، تعداد افرادی که اپلیکیشن شما را نصب کرده اند نوعی تایید اجتماعی است.
اما برای شما که فروش کالا در اینستاگرام را انجام می دهید، تعداد سفارشات شما و همینطور اعلام رضایت خریدارن شما نوعی تایید اجتماعی است. وقتی فردی وارد پیج اینستاگرام شما می شود و مشاهده می کند که هر هفته چه تعداد سفارش داشته اید نظرات خریداران شما را مشاهده می کند، میزان اعتماد او به شما چندین برابر می شود و در نتیجه اگر از علاقه مندان به محصول شما باشد احتمال خرید او نیز چندین برابر شده.
همینطور نکته ای را هم اضافه کنم که سبب افزایش اعتماد مشتری به شما می شود. امروزه کلاهبرداری در اینستاگرام بسیار افزایش یافته و به همین اگر قصد دارید مستقیم محصول خود را از طریق این رسانه بفروشید، پس حتما از مشتری پولی دریافت خواهید کرد. برای افزایش اعتماد مشتری از درگاه های پرداخت مطمین و امن که برای مشتری هم آشنا است استفاده کنید.
4 – فقط به تبلیغ خود و محصولاتتان در اینستاگرام نپردازید
اول آموزش سپس فروش، این قانون درمورد فروش کالا در اینستاگرام نیز صدق می کند. پست های شما تنها نبایند به تبلیغ شما و محصولاتان بپردازند. لازم است در زمینه های کاری خود نیز آموزش هایی را را ارائه دهید. مثلا اگر فروشنده کیف زنانه هستید، نکاتی را درمورد تشخیص کیف چرم ارائه دهید، آموزش هایی از نگهداری کیف ارائه دهید، درمورد ست کردن رنگ کیف با لباس صحبت کنید.
5 – استفاده از محصول خود را به کاربران نشان دهید
کالاهای مختلفی در اینستاگرام به فروش می رسند، بعضی از این کالا های کاربردی هستند، یعنی کاربر پس از خرید از آنها استفاده می کند. اگر محصولات شما در این دسته قرار دارند، بد نیست که در اینستاگرام نشان دهید که مشتریان شما چطور در حال استفاده از محصول شما هستند.
به عنوان مثال، چند وقت پیش پیجی را در اینستاگرام دیدم که محصولات پروازی از جمله کوادکوپتر های سرگرمی را به فروش می رساند، این پیج ویدیو هایی از کاربران با کوادکوپتر خریداری شده از این فروشگاه گرفته بودند را به نمایش می گذاشت، با این حرکت هم به کاربران نشان می داد که مشتریان زیادی دارد و هم کیفیت دوربین کوادکوپتر خود را به نمایش می گذاشت.
6 – نظرات خریداران را جویا شوید
نظرات مشتری شما به شدت روی خریداران احتمالی اثر گذارند. حتما تجربه خرید اینترنتی را داشته اید، به دنبال نظرات کاربران در مورد آن محصول نگشته اید ؟
پس بهتر است به شکلی نظرات مشتری خود را در مورد محصول جویا باشید. مثلا مسابقه ای برگزار کنید و اعلام کنید. مشتریانی که نظر خود را درمورد محصول ثبت کنند از 15 درصد تخفیف در خرید بعدی بهره مند خواهند شد یا به هر شکل دیگری که به ذهنتان می رسد کاری کنید که نظر خودشان را در زیر محصول ثبت کنند.
7 – کاربران خودتان را فراری ندهید !
ممکن است که شما یک فروشگاه اینترنتی نباشید و فقط یک محصول داشته باشد. در چنین شرایطی درست نیست که دائما یک پست را تکرار کنید. بلکه کاری که باید انجم دهید، ترکیبی از افزایش آگاهی از مسئله برندسازی و فروش است تا بتوانید پست های متفاوت و جذابی را راجع به محصوب تان منتشر کنید.
پشتیبانی 24 ساعته در اینستاگرام داشته باشید
هیچ وقت نگذارید که اتباطتان به صورت یک طرفه باقی بماند. باید مخاطبان را تشویق کنید که سوال هایی که در ذهن دارند را از شما بپرسند. ارتباط خودشان را با شما در هر ساعتی از شبانه روز، حفط کنند. به دایرکت ها و کامنت های ارسالی مخاطبان خود در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهید.
نویسنده آروین شریف نژاد ارائه شده از سایت شریف ایدیا.
🚫کپی بردای ممنوع🚫
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.